به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه در 16 آوریل 2017 با پیروزی شکننده حزب حاکم برگزار شد. ۵۱٫۴۱٪ موافقان در برابر ۴۸٫۵۹٪ مخالفان پیامهایی برای رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه داشت. ناظران بیرونی و تحلیلگران سیاست ترکیه اکنون به تأثیرات نتیجه این همهپرسی بر روند سیاست داخلی و سیاست خارجی این کشور میپردازند. نوشتار حاضر نیز به دنبال پاسخگویی به این پرسش اصلی است که همهپرسی 16 آوریل ترکیه چه تأثیراتی بر سیاست داخلی و خارجی این کشور خواهد داشت؟
پاسخگویی به پرسش این نوشتار نیازمند تمرکز بر نتایج همه پرسی است. بر این اساس تحلیل تأثیرات نتایج همهپرسی بر حوزههای سیاست داخلی و سیاست خارجی انجام میشود.
تبیین تأثیرات نتایج همه پرسی 16 آوریل ترکیه بر سیاست داخلی این کشور ابتدا نیازمند بررسی موافقان و مخالفان این همهپرسی است. موافقان و مخالفان اصلاح قانون اساسی بر اساس احزاب حاضر در پارلمان ترکیه به دو حزب موافق و دو حزب مخالف تقسیم میشود.
حزب عدالت و توسعه به ریاست بن علی یلدیریم – که رجب طیب اردوغان بعد از اصلاح قانون اساسی ریاست حزب را عهدهدار میشود – و حزب حرکت ملی به ریاست دولت باغچلی احزاب موافق همه پرسی اصلاح قانون اساسی را تشکیل میدادند. در مقابل حزب دموکراتیک خلقها به ریاست مشترک فیگن یوکسکداغ و صلاحالدین دمیرتاش و حزب جمهوریخواه خلق به ریاست کمال قلیچدار اوغلو مخالفان اصلاح قانون اساسی ترکیه به شمار میآمدند.
گرچه همه پرسی اخیر با نتیجهای شکننده به نفع حزب حاکم عدالت و توسعه تمام شد؛ اما معنای برعکس این نتیجه شکست احزاب مخالف بود. با اینحال یک نکته اساسی دراینبین نباید فراموش شود؛ آکپارتی پیروزی شکننده خود را با تبلیغات وسیع و بهرهگیری از امپراتوری رسانهای به دست آورد؛ این در حالی بود که احزاب مخالف اصلاح قانون اساسی ظرفیتها و امکانات AKP را دراختیار نداشتند. پس میتوان پیشبینی کرد که CHP و HDP بهعنوان مخالفان همهپرسی علیرغم شکست خود به این نتیجه دست یافتند که حزب عدالت و توسعه در روند افول خود قرار گرفته است. گرچه این موضوع نیازمند شواهد و قرائن دیگری است؛ اما آکپارتی صرفاً در همهپرسی اخیر با یک پیروزی شکننده مواجه نبود، بلکه تحلیلگران ترکیه بهخوبی یاد دارند که انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن 2015 با ناکامی AKP در کسب آرای لازم برای تشکیل کابینه همراه شد؛ لذا باید دولت ائتلافی تشکیل میشد. بااینحال آکپارتی با کارشکنیهای خود موجب عدم تشکیل دولت ائتلافی شد و گزینه انتخابات زودهنگام یکم نوامبر همان سال را برگزید تا دولت تکحزبی تشکیل دهد.
امیدواری احزاب مخالف AKP برای سرنوشت سیاسی خود و نگرانی آکپارتی از افول محبوبیت این حزب میتواند رقابتهای طرفین را شدت بخشد. اکنون اصلاح قانون اساسی ظرفیتهای پارلمان را بهاندازهای میکاهد؛ لذا پیشبینی میشود CHP و HDP تصمیمات جدیدی برای حفظ خود در صحنه سیاسی ترکیه اتخاذ کنند. حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی نیز با نتایج همهپرسی به مسیر سخت پیش روی خود پی بردند؛ لذا احتمال میرود که برنامههای حزب حاکم ترکیه برای افزایش محبوبیت خود افزایش یابد. تأثیرات بعدی نتایج همهپرسی بر سیاست داخلی ترکیه از همین امر سرچشمه میگیرد.
حزب عدالت و توسعه برای حفظ قدرت خود ناچار است بحرانهای کنونی ترکیه را حلوفصل کند. مسئله کردها و افت رشد اقتصادی ترکیه میتواند دو هدف عمده آکپارتی در این مسیر باشد. مذاکرات صلح با کردها از سال 2015 متوقف شده و از آن زمان درگیریهای سنگین ارتش ترکیه با حزب کارگران کردستان (PKK) تشدید یافته است. بااینحال نتایج همهپرسی نشان داد که کردها هنوز به حزب حاکم ترکیه اقبال دارند؛ لذا دو سناریوی کاملاً متفاوت میتواند در انتظار مسئله کردهای این کشور باشد.
بر اساس سناریوی نخست میتوان گفت که همهپرسی، حکومت ترکیه را ناچار میسازد که مذاکرات صلح با کردها را مجدداً آغاز کند. گرچه ممکن است روند این مذاکرات طولانی شود تا اردوغان و حزب متبوع وی منافع حداکثری خود را از این موضوع ببرند؛ اما آنکارا به حلوفصل این قضیه تن خواهد داد. در مقابل بر اساس سناریوی دوم حجم درگیریهای ارتش ترکیه با PKK افزایش خواهد یافت؛ چراکه اردوغان از قدرت لازم برای تصمیمگیری واحد برخوردار شده و اعتراضات راه بهجایی نخواهد برد. این دو سناریو را میتوان حالتهای خوشبینانه و بدبینانه مسئله کردها دانست؛ بااینحال نگارنده معتقد است که حکومت ترکیه هر دو سناریو را میتواند بهصورت همزمان پیش ببرد. استفاده از ظرفیتها و منافع حاصل از سناریوهای مذکور دلیلی بر این مدعا است.
افت رشد اقتصادی ترکیه نیزاز خطرهای جدی برای قدرت آکپارتی محسوب میشود؛ لذا حکومت ترکیه ناچار است تصمیمات اجرایی در این راستا اتخاذ کند. بااینحال نباید این واقعیت را فراموش کرد که فضای دوقطبی کنونی ترکیه تبعات منفی بر شاخصهای اقتصادی ترکیه در پی داشته لذا بهبود شرایط کنونی نیازمند دخالتهای دولت در بازار است. بااینحال دخالت دولتی نیز نمیتواند بهصورت پایدار تداوم یابد و خود این تاکتیک میتواند آثار مخربی بر اقتصاد ترکیه داشته باشد. بر این اساس اقدامات محتاطانه آکپارتی در این فضا قابل پیشبینی است.
تأثیرات نتایج همهپرسی بر سیاست خارجی ترکیه نیز قسمت دوم این نوشتار را تشکیل میدهد. برای تبیین تأثیرات نیاز است که نتیجه همهپرسی موردتوجه باشد. حزب عدالت و توسعه پیروز رقابت 16 آوریل بود؛ لذا قدرت اردوغان افزایش قابلتوجهی خواهد داشت. افزایش قدرت رئیسجمهور و کاهش نسبی قدرت پارلمان میتواند تأثیرات مستقیم بر پروندههای سیاست خارجی این کشور داشته باشد. عضویت در اتحادیه اروپا، تعامل با رژیم صهیونیستی و بحران سوریه مهمترین پروندههای آنکارا در سیاست خارجی به شمار میآیند.
بحث روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا یک سابقه تاریخی دارد؛ لذا تنشهای کنونی در مناسبات آنکارا با این اتحادیه برای ناظران بیرونی تعجببرانگیز است. نگارنده پیش از برگزاری همهپرسی 16 آوریل معتقد بود که تنشهای طرفین پس از پیروزی AKP میتواند بهصورت تدریجی کاهش یابد. توجه به چرایی اظهارات تنشآفرین اردوغان و مقامات ترک در قبال اتحادیه اروپا میتواند غبار فضای ابهام گونه کنونی را کمی فرونشاند. اتخاذ مواضع تند مقامات آنکارا علیه برخی از اروپاییها به دنبال آشکار شدن مخالفتهای جدی آنها با همهپرسی اصلاح قانون اساسی روی داد؛ چراکه معتقد بودند که کاهش جایگاه پارلمان ترکیه میتواند به دیکتاتوری در این کشور ختم شود. چنین مواضعی از سوی اروپاییها با اظهارات تند اردوغان و مقامات آنکارا مواجه شد. بااینحال تداوم این تنشها در حال حاضر در تقابل با اقدامات پراگماتیسمی اردوغان است؛ چراکه متغیر تنشآفرین بین طرفین اکنون به نتیجه مشخصی رسیده است. اظهارات فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر احترام به رأی مردم ترکیه در همهپرسی نگاهی از آغاز روند فروکش کردن تنشهای اروپا با آنکارا است.
تأثیر نتایج همه پرسی بر مناسبات ترکیه با رژیم صهیونیستی نیز از محورهای مهم در این زمینه محسوب میشود. مناسبات طرفین از زمان به رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی از سوی آنکارا متوقف نشده است. حال افزایش اختیارات رئیسجمهور ترکیه نقش ایجابی در مناسبات آنکارا و تلآویو بر جای خواهد گذاشت. روابط امنیتی طرفین برای کنترل و محدود کردن اقدامات نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین در ترکیه امارهای از گسترش مناسبات دو طرف محسوب میشود. عملگرایی مقامات آنکارا موجب میشود که مناسبات اقتصادی و امنیتی طرفین افزایش بیشتری داشته باشد.
در نهایت بحران سوریه مهمترین پرونده سیاست خارجی ترکیه محسوب میشود؛ لذا افزایش قدرت اجرایی اردوغان در سیاست خارجی موجب میشود که روند خصومتآمیز مواضع آنکارا در قبال دمشق و دولت مشروع آن شدت بیشتری پیدا کند. البته ذکر این نکته ضروری است که وضعیت داخلی ترکیه تنها پارامتر مؤثر بر مواضع آنکارا در قبال دمشق محسوب نمیشود، بلکه متغیرهای مختلف منطقهای و فرا منطقهای نیز در این زمینه تأثیرگذار هستند. بنابراین نتایج همهپرسی 16 آوریل تنها بهعنوان یکی از مؤلفههای مؤثر بر مواضع ترکیه در قبال بحران سوریه به شمار میآید.
در مجموع میتوان گفت که نتایج همهپرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه در 16 آوریل 2017 علیرغم پیروزی شکننده آکپارتی تأثیراتی بر سیاست داخلی و خارجی این کشور بر جای میگذارد./
انتهای پیام
رامین ولیزاده میدانی
ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.
نظر شما